از آنجاييکه نوردهي يک لامپ 20 وات کم مصرف، معادل يک لامپ 100 وات رشته اي معمولي است، در صورت تعويض يک لامپ رشته اي با يک لامپ کم مصرف که بطور متوسط 5 ساعت در شبانه روز روشن است، طي يک سال حدود 150 كيلووات ساعت صرفه جويي انرژي شده و معادل 22500 ريال از هزينـه مصـرف برق مشترک كاسته خواهـد شد، كه با احتساب طول عمر لامپ كم مصرف (8000 ساعت)، و هزینه تهیه لامپ برای حدود 4 سال درمجموع بيش از 100000 ريال نفع اقتصـادي برای خانوار به همراه داشته و از چندين بار تعويض لامپ رشته اي نيز جلوگيري مي شود.

صرفه جویی انرژی در طول عمر یک لامپ کم مصرف

جدول زیر مقايسه اقتصادي لامپ هاي كم مصرف را در مقابل لامپ های رشته ای نشان مي دهد (نرخ برق 150 ريال بركيلووات ساعت).

مقایسه اقتصادی لامپهای کم مصرف و رشته ای معمولی

از ديدگاه ملي، در صورتيكه مشتركين خانگي (تعداد مشترکين خانگي درحدود 16 ميليون است.) نسبت به جايگزيني یک عدد لامپ رشته اي 100 وات با لامپ كم مصرف اقدام نمايند و چنانچه ضريب همزماني روشن بودن آنها را در ساعات اوج مصرف معادل 60% فرض کنيم، پيش بيني مي شود که درحدود 770 مگاوات از توان مصرفي ساعات اوج مصرف كاسته خواهد شد. كه با در نظر گرفتن تلفات شبکه، حداقل معادل 1000 مگاوات توان توليدي خواهد بود که كاهش هزينه سرمايه گذاري ساخت نیروگاه و انتقال برق تولیدی در حدود 1 ميليارد دلار خواهد شد. علاوه بر این مقدار انتشار آلاینده های هوا طبق جدول بالا کاهش خواهد یافت. لازم به ذکر است که این مقدار انتشار مربوط به حالتی است که نیروگاه سیکل ترکیبی بوده و سوخت مصرفی آن گاز طبیعی باشد که در این شرایط انتشار آلاینده های هوا در کمترین مقدار خواهد بود. انتخاب این شرایط، به دلیل جهت گیری وزارت نیرو در سالهای اخیر به سمت استفاده از سوخت گاز طبیعی و ساخت نیروگاه های سیکل ترکیبی (به دلیل بالا بودن راندمان این نوع نیروگاه ها) است. با توجه به جدول الف با جایگزینی یک لامپ کم مصرف از انتشار683 هزار تن آلاینده در سال جلوگیری می شود.
در ضمن هزینه های زیست محیطی ناشی از خسارت انتشار این مقدار آلاینده هوا در حدود 200 میلیارد ریال در سال برآورد شده است که بایستی به هزینه احداث نیروگاه اضافه شود(جدول ب). علاوه بر این بایستی صرفه اقتصادی ناشی از صادرات سوخت مورد نیاز برای تولید 1000 مگاوات برق و هزینه تعمیر و نگهداری نیروگاه را نیز به ارقام فوق افزود.

جدول الف: کاهش آلاینده ها با جایگزینی لامپ کم مصرف 20 وات به جای لامپ رشته ای 100 وات در یک سال

جدول ب: کاهش هزینه های اجتماعی ناشی از کاهش آلاینده ها در یک سال