يكي از ويژگيهاي دنياي امروز ، استفاده گسترده از انرژي الكتريكي است . درطول سالهاي اخير مصرف برق در بخشهاي مختلف ، رشد چشمگيري داشته بطوريكه نياز توليد برق در روز اوج مصرف سال جاري از مرز 33 هزار مگاوات گذشته است . توسعه در صنعت برق به سرمايه گذاري سنگين و صرف زمان طولاني جهت احداث تاسيسات توليد و انتقال نيازمند است . براي نمـونه ، جهت تامين برق يك لامپ 100 وات به حدود 100 دلار سرمايه گذاري نيـاز اسـت و درصـورت مهيـا بـودن تمـامـي امكـانـات ، ســاخـت يـك نيروگـاه حدود 4 سـال به طول مي انجامد . در کشور ما ، بخش عمده سرمايه گذاري مربوط به تامين برق در ساعات اوج مصرف است كه همواره از حوالي غروب شروع شده و چند ساعت به طول مي انجامد . بيشترين سهم مصرف برق در ساعات اوج مصرف مربوط به مشتركين خانگي (حدود 47 درصد ) که بخش عمده اي از آن مربوط به مولفه روشنايي است، بوده و پرمصرف ترين وسيله در اين بخش ، لامپهاي 100 وات و60 وات رشته اي معمولي و شمعي مي باشند . لامپهاي رشته اي در واقع مثل بخاري برقي عمل مي نمايند كه نور نيز ساطع مي كنند. لذا استفاده از لامپهاي كم مصرف بدليل عدم گرمازايي ، سبب كاهش چشمگيري در مصرف سيستم هاي سرمايشي و بالطبع هزينه آن مي گردد . عمركوتاه لامپهاي رشته اي ، مصرف زياد برق و تلفات حرارتي آنها ، جملگي در لامپهاي كم مصرف جبران شده و از راندمان بالايي برخوردار گرديده اند .توسعه استفاده از لامپهاي کم مصرف سه هدف اصلي را دنبال مي کند:
1- کاهش صورتحساب مصرف کنندگان
2- کاهش ميزان سرمايه گذاري جهت تأمين تاسيسات توليد و توزيع برق
3- کاهش آلاینده های زيست محيطي
ولی نکته حائز اهمیت آنست که بعد از اتمام عمر آنها بایستی میلیون ها عدد نیز دفع شوند و این در حالیست که لامپ های فلورسنت(معمولی و کم مصرف) حاوی ماده جیوه (سمی برای اعصاب) هستند و بایستی با مراقبت زیاد و به عنوان یک ماده زاید خطرناک تصفیه شوند. اما ايراد عمده اين گونه لامپها اين است كه از گازهاي نادر (نجيب) و فلزات سنگين (مانند جيوه، نئون، زنون، سديم و …) ساخته شده‌اند. اين عناصر براي محيط زيست و سلامت انسانها مضر هستند.
بنابراين لامپهاي فلورسنت، كم‌مصرف و لامپهاي تخليه پس از مصرف جزء زباله‌هاي خاص به شمار مي‌روند و پس از استفاده بايد طبق فرآيندهاي خاصي بازيافت شوند. خصوصاً باید توجه شود كه لامپ قبل از بازيافت شكسته و خرد نشوند.

1-انواع لامپ ها
چندین سال از اختراع اولین لامپ به دست توماس ادیسون می گذرد در این مدت که از عمر لامپ می گذرد این اختراع بشری سیر تکاملی یافته و دچار تحول گشته است. امروزه فقط نور لامپ مورد توجه کارخانجات سازنده لامپ نیست، بلکه بیشتر سعی می کنند تا علاوه بر نور لامپ به مواردی مانند عمر لامپ، مصرف کم انرژی ، تولید کمتر حرارت ، سازگاری با محیط زیست و… توجه کنند در زیر مروری خلاصه وار به چند نوع لامپ داریم .

1-1- لامپهای رشته ای
لامپهای رشته ای همان لامپهایی هستند که دهها سال قبل مورد استفاده قرار می گرفتند و اولین نسل لامپهای مصرفی مردم بود . نور لامپهای رشته ای گرم و یکنواخت است و شباهت زیادی به نور طبیعی دارد . به دست آوردن میزان نور متفاوت با تغییر ولتاژ برق امکان پذیر بود . حباب لامپهای رشته ای در اندازه و شکلهای متفاوت تولید می شود . حبابهای سفید رنگ علاوه بر ملایم کردن نور ، در زمان مطالعه مانع ناراحتی چشم می شود ، و حبابهای رنگین در مورد متنوعی از جشنها و نور پردازی حیاط گرفته تا استفاده در تاریکخانه چاپ عکس و چراغ خواب مورد استفاده قرار می گیرد .
از آنجایی که رشته نازک درون لامپ بخصوص در انواع کم نورتر آن بسادگی گسیخته می شود ، لامپهای رشته ای ضد لرزش انتخاب مناسبتری برای مکانهایی است که لامپ در معرض تکان می باشد .
از مضرات استفاده از لامپهای رشته ای می توان به مصرف بالای برق ، تولید گرمای زیاد و عمر کوتاه آن اشاره کرد .

1-2- لامپ فلورسنت
نور لامپهای فلورسنت به اندازه لامپهای رشته ای خالص نیست اما نور حقیقی محسوب می شود .
لامپهای فلورسنت مزیتهای بیشتری نسبت به لامپهای رشته ای دارند عمر طولانی تر مصرف کمتر برق و تولید گرمای کمتری کرده اما از نظر قیمت از لامپهای رشته ای گران تر هستند. به دلیل عمر طولانی این لامپها نصب آنها در مکانهایی که دسترسی به آنها مشکل است، بسیار مناسب خواهد بود.
این لامپها علاوه بر اشکال استوانه ای و حلقه ای به شکل لامپهای پیچی نیز ساخته شده اند که استفاده آنها را در هر شرایطی امکان پذیر می کند .

1-3- لامپ هالوژن
این لامپها از تازه ترین انواع لامپ است و با نور سفید و مواج خود رنگهای موجود در اتاق را تقویت می کند . در حال حاضر قیمت این لامپها به نسبت زمان تولید در اوایل دهه نود بسیار کمتر شده است و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.
این لامپها طوری طراحی شده اند که عمر طولانی تری داشته باشند . اما وجود متغیر هایی چون چربی دست ( هنگام بستن لامپ ) و چربیهای معلق موجود در هوا و ذرات گرد و غبار ممکن است عمر آنها را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد .
برای طولانی کردن عمر لامپهای هالوژن ، هنگام خارج کردن لامپ نو از بسته و نصب آن از دستکش استفاده کنید و از لمس آنها با دست خوداری کنید .در ضمن در هنگام تمیز کردن لامپ سعی کنید از گردگیر هایی با جنس پر استفاده کنید و هنگامی این عمل را انجام می دهید که لامپ خاموش و کاملا سرد شده باشد .

1-4- لامپ زینان
لامپ زینان برای نور پردازی مناسب است زیرا دارای نوری سفید و خالص می باشد در واقع نوعی از لامپهای هالوژن است اما کمتر داغ می شود و انرژی کمتری مصرف می کند.
موارد مصرفی لامپهای زینان بیشتر در چراغ اتومبیل و نورافکنها است این نوع لامپها با حجم کم بازدهی نور زیادی دارند در سالهای اخیر شر کتهای سازنده اتومبیل از این نوع لامپ در تولید چراغ های جلو خودرو استفاده می کنند

1-5- لامپهای لوله ای
لامپهای لوله ای به شکل شمعهای بلند است و برای نور پردازی تابلو و همچنین روشن کردن ورقهای نت موسیقی نوازندگان به کار می رود .

1-6- لامپهای شمعی
این لامپها با شکل ساده شده شعله شمع ساخته می شود و معمولا از نوع التهابی است و به سبب شکل خاص در چلچراغها و زیر پوششهای کوچک و روی پایه های فانتزی به کار می رود . لامپهای شمعی در دو شکل کلی سفید و شفاف تولید می شود و بدون پوشش یا آباژور هم به کار می رود .

1-7- لامپهای انعکاسی یا جیوه ای
این لامپها با داشتن لایه ای از جیوه در یک طرف ، برای استفاده در چراغهای سقفی دیواری مناسب است و در جهت خاصی نور افشانی می کند . از لامپهای جیـوه ای بیشتر برای نور پـردازی در آتـلیه های عکاسی
استفاده می شود، جیوه روی لامپ این امکان را به نور پردازان می دهد که نور را هدایت کرده و به محل مورد
نظر بتابانند.

1-8- لامپهای کریپتون
لامپ کریپتون از لامپهای معمولی بسیار پر نور تر است و معمولا در فلاش دوربینهای عکاسی استفاده می شود . نور سفید این لامپ ها به عکاسان کمک فراوانی می کند .