به طور کلی لامپهای فلورسنت چهار تا پنج برابر کارآمدتر از لامپهای رشته ای هستند. لامپ های فلورسنت نیاز به نیروگاه ها را برای سوختن سوخت های فسیلی برای تولید برق کاهش می دهند، در نتیجه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از جمله جیوه، دی اکسید کربن و سایر آلاینده ها که به تغییرات آب و هوایی کمک می کند.
این لامپها ضایعات جامد را نیز کاهش می دهند، زیرا آنها طولانی تر از لامپ های رشته ای یا هالوژن هستند و نیاز به جایگزینی کمتر دارند.
با این حال، محصولات روشنایی با صرفه جویی در مصرف انرژی مانند لامپهای فلورسنت، CFL ها و چراغ های با وضوح بالا (HID) دارای مقدار کمی از جیوه هستند.
جیوه درون لامپ قرار می گیرد و در معرض محیط قرار نمی گیرد مگر اینکه لامپ در پایان عمر خود شکسته شود.

انتشار جیوه و به طبع آن آلودگی ناشی از انتشار جیوه در محیط زمانی که لامپ در کامیون زباله ریخته و شکسته می شود، بیشتر است. در حالی که لامپ ها منبع اصلی آلودگی جیوه نیستند، دفع نامناسب تعداد زیادی لامپ در محیط زیست باعث افزایش جیوه در محیط می شود.

سوزاندن زباله های خطرناک یا سوزاندن مواد دفع شده می تواند جیوه را به محیط زیست نیز منتقل کند. بزرگترین منبع انتشار جیوه، تا 40 درصد، از نیروگاه های سوخت فسیلی است.
بهترین راه برای جلوگیری از انتشار جیوه از تجهیزات روشنایی این است که لامپ ها را بازیافت و آنها را در جریان زباله های جامد قرار ندهید. لامپ های بازیافتی جیوه را جذب می کنند و اجازه می دهند دوباره استفاده شود.
آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا مقررات ویژه ای برای لامپ های حاوی جیوه دارد که باعث حذف تشریفات اداری بیش از حد، مسائل مربوط به حمل و نقل می شود و هزینه های دفع کم را کاهش می دهد و راه حل برای بازیافت لامپ را تسهیل می نماید.