Cradle-to-grave (گهواره تا گور)

هنگامی که تأثیرات محصول در تمامی 5 مرحلۀ چرخۀ حیات (استخراج مواد خام، ساخت و فراوری، حمل و نقل، استفاده و خرده فروشی، دفع دورریز) تجزیه و تحلیل می شود، به این مدل، گهواره تا گور گفته می شود. گهواره به معنی آغاز تولید محصول با تأمین مواد اولیه و گور به معنی دفع محصول می باشد. البته حمل و نقل که به عنوان مرحلۀ سوم ذکر شده، می تواند در بین تمام مراحل دیگر نیز رخ دهد.

Cradle-to-gate (گهواره تا دروازه)

این مدل، ارزیابی محصول را تنها پیش از آنکه به دست مشتری برسد بررسی می کند. در واقع در این مدل، مراحل استفاده و دفع در نظر گرفته نمی شوند که این مسئله می تواند پیچیدگی LCA را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و نتیجه گیری سریع تری خواهد داشت.

Cradle-to-cradle (گهواره تا گهواره)

گهواره تا گهواره مفهومی است که بیشتر در اقتصاد چرخشی به آن اشاره می شود. این مدل تا حد زیادی مشابه مدل گهواره تا گور است؛ با این تفاوت که در این مدل، مرحلۀ دفع با یک فرایند بازیافت جایگزین می شود تا برای یک محصول دیگر قابل استفاده باشد.

Gate-to-gate (دروازه تا دروازه)

در این مدل با هدف کاهش پیچیدگی، ارزیابی محصول تنها برای مرحلۀ ساخت و فراوری (مواد ورودی به دروازۀ کارخانه تا مواد خروجی از دروازۀ کارخانه) بررسی می شود. البته این ارزیابی بعداً میتواند تکمیل شده و به مدل گهواره تا گور برسد.