پیش از شروع فرایند LCA، باید مزایای LCA و چالش های آن را بدانیم. در نوشته حاضر توضیح می‌دهیم که مزایای LCA و نیز چالش های آن چه مواردی می باشند.

مزایای LCA

  • امکان تجزیه و تحلیل تمامی مراحل در طول چرخۀ حیات یک محصول را فراهم می­ کند.
  • مقایسه های کمی ارزشمندی ارائه می­ کند.
  • در صورت استفاده مناسب، می ­تواند یک ابزار بازاریابی مؤثر باشد.
  • رویکردی ارائه می­ کند که منجر به کاهش مصرف انرژی و مواد اولیه می­ شود.
  • باعث بالا رفتن ارزش برند و افزودن مزایای رقابتی به شرکت می ­شود.
  • در حال حاضر تبدیل به یک مبحث جذاب و داغ در صنعت و سازمان­ ها شده است.

چالش های LCA

  • انجام آن به صورت کامل در محصولات و فرایندهای پیچیده، بسیار دشوار است.
  • به داده های کامل یک فرایند نیاز دارد که بعضاً دسترسی به همۀ آن­ها دشوار است.
  • بسته به نوع فرایند یا محصول می­ تواند بسیار زمان­ بر باشد.

ارزیابی چرخۀ حیات چه مزایایی برای شرکت من دارد؟

  • نشان دهندۀ تعهد شرکت شما به استراتژی­ های پایداری است.
  • با کاهش میزان مصرف انرژی و مواد خام اولیه، باعث صرفه جویی در هزینه ­ها می­ شود.
  • به شناسایی اثرات زیست­ محیطی فرایند تولید محصول شما کمک می­ کند.
  • موجب بهینه­ سازی فرایند تولید محصول می­ شود.
  • اطلاعاتی در مورد خواص محصول شما ارائه می­ دهد که منجر به هدفمندتر شدن بازاریابی محصول می­ شود.
  • ارزش برند را افزایش داده و مزایای رقابتی به شرکت اضافه می­ کند.

4 بخش زیر در هر شرکتی می­ توانند از LCA بهره ببرند:

  • بخش مدیریت محصول/تحقیق و توسعه(R&D)

جهت رعایت مقررات و توسعۀ محصولات پایدار جدید

  • بخش مدیریت زنجیرۀ تأمین/تدارکات

جهت یافتن تأمین کنندگان بهتر

  • بخش بازاریابی و فروش

جهت عمل کردن مطابق خواستۀ مشتری در راستای پایداری

  • بخش مدیریت استراتژیک

جهت گنجاندن رویکردهای منطبق بر پایداری در کل کسب و کار